RSS

Category Archives: Uncategorized

Jabatan Pos Malaysia

Salam Hormat

Gerek Jabatan Pos Malaysia ini merupakan hak milik persendirian Presiden GSP iaitu Cikgu Kamal.Ia dimiliki sudah lama dan dipercayai dapat dijejaki di kedai basikal lama di kawasan perumahannya.Pandai sungguh cari, complete set pulak tu.

Sebaigaimana yang kita tahu, gerek ini digunakan oleh posman-posman untuk menghantar surat sebelum wujudnya motosikal dahulunya.Kini,posman-posman telah menggunakan motorsikal Honda EX-5 untuk menghantar surat.Pakaian uniform juga berubah mengikut era pembangunan.

pc1602911

Raga Posmen

Read the rest of this entry »

Advertisements
 
2 Comments

Posted by on January 16, 2009 in Uncategorized

 

Agenda HA-SIL 2008 di Jakarta

Salam onthelis & gerekers,

Pertamanya,saya memanjatkan rasa syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnianya, saya  selamat tiba dengan selamatnya ke tanah Indonesia pada jam 1600 pada 31 Oktober 2008 untuk menyertai event Halal BiHalal & silaturrahim di Gedung Kwarnas Pramuka.Saya sungguh tidak pernah menyangka akan menjejaki tanah Indonesia semata-mata untuk memenuhi kehendak hobi berbasikal tua ini.Terima kasih diucapkan kepada Alex yang menyuntik perasaan/undangan ingin menyertai acara ini pada awalnya.Terima kasih bro!!

Ikhlas disanubari menyatakan memang bertuah dan beruntung menyertai acara ini,mahu tidaknya,setibanya saya di Gedung Kwarnas dengan menaiki “bajai”,terus disambut dengan mesranya oleh para onthelis seperti Pak Patria dan rakan-rakannya.Terharu rasanya. Saya terus dibawa ke tempat acara dan pusing-pusing di tempat klitikan.Banyak aksesori dan parts dijual termasuk baju-baju sepeda yang cantik.Sempat gak beli 2 3 barang..he..he..he..

Jam 1605 ( 1 November 2008), pertama kali saya bersua dengan sahabat maya, Alex yang memakai baju club saya ( Gerekers Sg.Petani ) ..tersentuh sungguh hati saya…Sementara menunggunya sempat berbual dengan Pak Indra,Pak Chandra,Pak Edi,Pak Diar,Pak Agung dan yang lain.Terima kasih di atas keramahan anda semua.Semuanya sangat teruja dan tidak sabar-sabar lagi untuk berarak mengelilingi kota Jakarta,termasuklah aku…kaki dah gedik-gedik dah..

Jam 1700, inilah saat yang ditunggu-tunggu oleh saya iaitu bersepeda mengelilingi kota Jakarta bersama onthelis Indonesia yang segak bergaya dengan sepeda tua masing-masing.Pelbagai jenis sepeda tua dapat dilihat memeriahkan suasana jalan raya di Jakarta.Kami mengonthel dengan bangganya dan menuju ke Masjid Istiqlal dan Museum Mandiri untuk aturcara yang telah disusun dengan rapi oleh pihak penganjur.Di sana sempat juga saya berkenalan dengan ramai onthelis seperti Pak Towil Podjok, Pak Fajar,Pak Ivanov, Pak Haji, Kerabat Garut, Kerabat BOS dan ramai lagi,tak putus-putus ambil gambar nih.

“TERIMA KASIH ONTHELIS INDONESIA”

ssa52016

Aku terbang demi hobi ku…

ssa52023

Tiba di Lapangan Terbang Soekarno Hatta

ssa52039

Gedung Kwarnas Pramuka( tempat kumpul para onthelis)

ssa52040

Acara jual beli…banyak parts woiii…

ssa52044

Tempat informasi dan register peserta

ssa52050

Berkumpul untuk memulakan acara round kota Jakarta

ssa52051

Akhirnya, ketemu jua..( Pak Diar,Chegu Hopper,Pak Alex,Pak Agung).Bagai mimpi!!

ssa52052

Aku dan Indra di Masjid Istiqlal

ssa52055

Pak Patria Muslimin..sentiasa temani aku…TQ

ssa52060

Ada kugiran lagi…best woooo…

ssa52071

Chegu Hopper  bersama orang-orang kuat Indonesia..

ssa52077

Makan malam bersama onthelis dan scooterist

ssa52075

Selamat Datang Onthelis Nusantara

ssa52080

Di temuramah oleh stesen TV

ssa52091

Tukar cenderamata dengan KOSTI

ssa52093

Hidup GSP & BOS

ssa52097

Wah…pawang sepeda pun ada nihh..

ssa52086

ssa52098

Chegu Hopper & Alex di Kota Tua Jakarta..TQVM Bro!

3 sahabat

Tiga bersaudara…

ngonthel

ongothel2

Mengontel kelilingi Kota Jakarta

cheguhairie

aku.gerekers.sg. petani....Orang biasa....Basikal tua....

Akhir kata, Jutaan terima kasih diucapkan kepada semua yang terlibat dalam acara ini,aku juga berterima kasih kepada permaisuri hatiku/isteriku ( Nadia) yang sentiasa menyokong hobi  “besi buruk” ku.Tak ketinggalan adik ku Sofea yang turut serta ke sana menyokong ku.”TERIMA KASIH SEMUA”

 

 

 
23 Comments

Posted by on November 4, 2008 in Agenda Ha-Sil 2008, Uncategorized

 

Tags:

Kayuhan 31 Ogos 2008

Salam pada gerekers semua..

Pada 31 Ogos 2008 yang lalu, Gerekers Sungai Petani (GSP) telah menganjurkan kayuhan Merdeka mengelilingi Pekan Sungai Petani.Jarak kayuhan sejauh 20km dan bermula dari jam 8.40pagi sehingga 1.30petang.Kayuhan memang menyeronokkan kerana ia dihadiri oleh semua lapisan umur ( mooda moody dan oldtimer ) dan rata-rata dressing stail orang zaman dahulu.

Terima kasih kepada semua yang telah menjayakan kayuhan ini.Semoaga hobi yang indah ini terus dilestarikan dan menjadi pengisi masa lapang yang berguna kepada kita semua.Dilampirkan foto-foto terindah untuk masa depan.Lain kali,kita berkayuh lagi..Merdeka!Merdeka!Merdeka!

Berkumpul di perkarangan sekolah sebelum memulakan kayuhan

Siap sedia untuk memulakan kayuhan

Cop gerek masing-masing

Fuad sedang memeriksa barisan gerek-gerek tua

Check point yang pertama ( Dataran Sg. Petani )

Hari yang sungguh ceria untuk dipenuhi dengan aktiviti kayuhan..

Posing maut dari bebudak Cikgu Kamal

Amboi segak bergaya anak murid dan guru nya

Otai Penang pun turut serta

Cgu B dan ehemmm..Cgu H_____

 Mr.Z dan Bro Rasyid BSA

Tok Imam dan Tok Siak pun kayuh gak…

1..2..3..Loceng…

Deretan gerek tua menghiasi Restoran Subaidah Nasi Kandar

Best dapat kayuh depan Jam Besar Sg.Petani

Sarip Dol samseng Kg.Dusun

BSA Airborne merentasi Jam Besar Sg.Petani

Mengatur strategi perjalanan seterusnya

Kayuh beriringan mengimbau nostalgia lama

Patut lah bunyi pon..pon..pon…pakai ekzos besi rupa nya…

Berhenti seketika..mengalami kerosakan kecil

Kami Anak Malaysia!!

Kami warga Gerekers Sungai Petani ( GSP )

Syukur..Kayuhan Merdeka kita berjaya

Terima kasih kepada para Marshall

Yakin Boleh GSP!!

Last but not least..

Terima kasih kepada semua.

Semoga kayuhan di masa akan datang akan lebih ramai penyertaannya.Insya ALLAH.

Merdeka!Merdeka!Merdeka!

Chegu Hopper

 

 

 
15 Comments

Posted by on September 3, 2008 in kayuhan merdeka GSP, Uncategorized

 

Hercules 28″ Mr.Lenga

Salam….

Gerek Tua brand Hercules yang bergalang dua ini merupakan salah sorang ahli klub cokana kami ni…Susah nak dapat gerek ni daripada pemilik asalnya…maklumlah nostalgia minyak lenga tu masih terpahat di ingatan owner sebelumnya…

Pandangan sisi

Handle Hercules

Brooks Pakis..

Rakap Hercules

Pehhh!

Mudguard Hercules

Uwaaaaa…..

Merk Hercules

Saudagar Minyak Lenga

Salam….chegu wuz ere…..

 
 

aku.gerekers.sungai.petani.

Salam perkenalan dan perpaduan…

Terciptanya blog ini adalah hasil daripada minat ku yang amat mendalam terhadap gerek tua..Gerek tua meninggalkan banyak nostalgia dalam hidup ku..Perkara yang paling tidak boleh aku lupakan ialah pergi mendaftar nama zuriat pertama ku dengan mengayuh gerek tua Hercules ke pejabat pendaftaran dan ditemai rakan karib ku Lee Raleigh..Sungguh menggamit perasaan…

Di bawah ini merupakan sebahagian rakan-rakan yang mempunyai hobi yang sama dan amat menyintai gerek tua,dan tertubuhlah ” Gerekers Sungai Petani ” secara tidak rasminya..Semoga dapat bertambah rakan-rakan di masa akan datang…Terima kasih kepada Lee,Fuad, Anuar Sg. Lalang,Cikmin, Cikgu Zulbahrain dan Cikgu Kamal dan yang lain2 ya kerana support scene gerek di Sungai Petani..

Ini baju kumpulan kami…

Ini sebahgian daripada peminat2 gerek tua Sungai Petani

Aktiviti mingguan kayuh…kayuh …kayuh…

Menyertai perarakan Hari Merdeka…

Gerek tua sport kepunyaan ku…Jam Besaq Sungai Petani yang famous..

Hercules 28 milik Anuar Sg.Lalang…Tok Janggut Anot..

Koleksi rakan karib ku…Lee Raleigh

Semoga kita semua dapat menjalinkan silaturrahim dan bertukar-tukar pandangan sesama kita…

Salam gerekers…

Chegu Hopper..